Bättre gjort än perfekt

Bättre gjort än perfekt

Emma Lindström
Emma Lindström
22 november 2025·
3 min

Du sitter framför din podd-inspelning. Mikrofonen är redo. Men något känns inte helt rätt. Kanske ljudet behöver justeras? Kanske din introduktion är för lång? Du inspelerar om. Och om igen. Veckor går. Avsnittet är aldrig "perfekt" nog att släppas. Det här är perfektionismens fälla, och den stoppar många poddskapare och musiker från att faktiskt slutföra något.

Better done than perfect - eller "hellre gjort än perfekt" på svenska - är en filosofi som kan förändra hur du arbetar. Istället för att jaga perfektion låter du innehållet bli färdigt, även om det inte är makulöst. För poddar och musik är detta nästan en överlevnadsstrategi. Tro mig, det funkar.

Varför perfektionism stoppar din produktion

Perfektionism ser ut som seriösitet. Det är det inte. Det är förlamning. Du skjuter upp avsnitt vecka efter vecka. Inspelningen blir omgjord tio gånger. Lyssnarna dör av att vänta. Medan det händer tjänar andra poddare på att släppa innehål varje vecka, även om det inte är Hollywood-producerat.

Lyssnare vill höra från dig regelbundet. De vill inte vänta två månader på ett perfekt avsnitt. De vill ha ett okej avsnitt nästa vecka istället (och det är helt okej).

Så funkar det i praktiken

Börja med att sätta en deadline. En riktig, hårdare deadline. Säg till dig själv: "Det här avsnittet är klart fredag klockan fem, punkt."

  • Fokusera på budskapet, inte tekniken
  • Använd enkla inspelningsverktyg istället för komplicerade
  • Släpp ett avsnitt, samla feedback, förbättra nästa
  • Acceptera att version två blir bättre än version ett

De flesta framgångsrika poddare gör precis så här. De slutför något, sedan gör de nästa bättre. Det är inte raketforsking.

Det autentiska slår det polerade

Lyssnare gillar råa inspelningar. De gillar att höra när du skrattar spontant, när något går fel, när det låter verkligt. En sterilt perfekt podd kan kännas stelkrampad och opersonlig.

Minimalismtrenden inom poddar visar att folk föredrar äkthet. en grabben med en enkel mikrofon och bra tankar slår ofta en slick radioproduktion. autenticiteten bygger närmare förbindelse med publiken. det är så enkelt.

Så kommunicerar du detta med din publik

Var transparent. Berätta för dina lyssnare att du prioriterar innehål och regelbundenhet framför perfekt ljud. De flesta människor förstår detta. De uppskattar faktiskt när en kreatör är ärlig om sina begränsningar.

Det bygger lojalitet. Din publik vet vad de får. De förväntar sig inte något annat. Och när du sedan förbättrar ljudet eller formatet framåt, blir de glada över uppgraderingen istället för att vänja sig vid höga krav.

Släpp ditt nästa avsnitt denna vecka Inte nästa månad Låt innehållet komma före perfektion, och se vad som händer med din publik och din motivation.